Foto safarilik bir yolculuk / Işık Teoman
Işık Teoman
  Yayın Tarihi: 15.1.2009

Foto safarilik bir yolculuk

Geçen hafta yeni bir güzergah keşfettik, doğal güzellikler içinde bir vadiye girdik; Aydın yolunu takip edip, Kuyucak’tan girip onlarca köyün içinden geçerek Bozdağ’ın karlı zirvesine ulaştık. İlk kez geçtiğimiz bu bölgede bağ evleri, şelaleler, ilaçlanmış incir ağaçları, sıkça karşımıza çıkan jeepler, salaş kahvehaneler, bizden selamını esirgemeyen sıcakkanlı Ege köylüleri ve kırmızı kiremitli kocaman kapılı eski evler çok ilgimizi çekti. Sanki foto safari yaparcasına o kadar çok fotoğraf çektik ki, dönüşte birini diğerinden ayırmakta oldukça zorlandım.

İşte incir ağaçlarının arasında dağın sırtlarına yaslanmış sevimli sıcacık bir bağ evi

Kardeş Köyü’nün salaş kahvehanesi

Kış sezonuyla birlikte hafta sonu çadırlı kampları bırakıp günü birlik yaptığımız hafta sonu gezilerinde bu kez hiç bilmediğimiz bir güzergahı harita üzerinden keşfettik. Yol arkadaşım Engin Yavuz ile yüzlerce kez geçip gittiğimiz bu güzergahtan ilerlerken, haritaya göz gezdiren Engin hiç gitmediğimiz yeni rota olduğunu söyledi. İncirliova’da yol üzerindeki bir kahvehanede boyoz ve çay eşliğinde kahvaltımızı tamamladıktan sonra yola koyulduk. Nazilli ve Kuyucak üzerinden Beydağ yoluna saptık. Önümüze Aslanlı ve ardından Sailer Köyü çıktı. Salaş kahvehanesini pek beğendiğimiz Kardeş Köyü’nde mola verip çay içmeye karar verdik. Kahvenin bahçesinde oturduk, köyün en yaşlısıyla biraz sohbet ettik.

Beydağ eski bir yerleşim bölgesi. Ancak yapılaşma diğer kentlere özenmenin sıkıntısını yaşıyor. Çok katlı yapılar yükseliyor

Sanki bir devlet büyüğünü bekliyorlar

Hava güneşli, yol üzerinde evlerinin önüne sandalye atan genç yaşlı hemen herkes bu fırsatı kaçırmamış, sanki yoldan gelip geçecek bir devlet büyüğünü bekliyor gibiler. Havanın güzel olmasından yararlanan köylüler ağaçlarda kalan son zeytinleri de çoluk çocuk toplayıp işlerini bitirmeye çalışıyor. Gençler eski model de olsa bisikletler ile tur atıyor. Bu arada birbirlerine özenmiş olacaklar ki, aynı model jeeplerin, eski model Ford transit minibüslerin biri geliyor biri gidiyor.

Barajın su tutmasıyla birlikte ovadaki onlarca köy sular altında kalmaya başlamış

Beydağ Barajı su tutuyor

Yol boyunca sırasıyla; Gedikaltı, Bayındır, Kızıldere, Işıklar, Palamutçuk, Mutaflar ve Beydağ yer alıyor. Beydağ’da durduk ve mola verdik, muhteşem Beydağ Barajı su tutmaya başlamış, gözün görebildiği yere kadar da su tutmaya devam edecek. Beydağ Barajı bu bölgenin canı, yaşam kaynağı ve geleceği olacak.

Yüzyıllardır oturdukları evler sular altında kalmış. Köylüler evlerini baba arazilerini terk etmek zorundalar

Baraj manzaralı evler fiyakalı

Barajı tepeden gören bir yerden onlarca köylü de bizim gibi barajı izliyor. Tabii bir yanı da hüzün vermiyor değil. Evler, ağıllar, elektrik direkleri, kavak ağaçları ve binlerce yıllık bir yaşam suyun altında kalmış ve kalmaya devam ediyor. Barajın gövdesinin ardında kalan onlarca köy bu hüznü yaşayacak, ama gelecek kuşaklar bu sulama barajıyla onlarca yıl rahat edecek. Köylüler evlerini yüksek yamaçlara inşa etmeye başlamış. Baraj manzaralı evler oldukça fiyakalı.

Vadi boyunca dağlardan gelen yağmur sularının oluşturduğu şelaleler görülmeye değerdi

Son kez geçtik bu yollardan

Beydağ Barajından ayrılmadan önce, barajın kıyısına paralel giden ve bir süre sonra da suların altında kalacak olan yoldan son kez geçtik. Pencereleri, çatıları alınmış ve geriye dört duvarı bırakılmış evleri izledik. Yeni yol sular altında kalacağı için barajı da tepeden gören dağın sırtına yeni bir asfalt yol yapılmış. Bu yoldan Sarıkaya, Kaymakçı ve Arkacılar köylerini geride bırakarak Kiraz ilçesine ulaştık. Yolda yemeyi hayal ettiğimiz kızartmaları temiz bir lokantada afiyetle yedik.

Bozdağ'ın zirvesi karlı. Bozdağ'a uzanan bu yol ekipler tarafından sürekli açık tutuluyor

Bozdağ’ın karlı zirvesine dayanamadık

Kiraz’dan Birgi’ye uzandık. Birgi’nin içinde aracımız ile tur attık. Belediye Başkanı tüm yolları Kozak taşları ile döşemiş. Sadece girişteki yolda çalışmalar sürdürülüyor. O bölgede tamamlandığında Birgi’nin tüm yolları Kozak taşı ile kaplanmış olacak. Zaten yüzlerce yıl geçmişi bulunan eski yapıların bulunduğu Birgi’ye kozak taşları çok yakışmış.

Birgi’den çıkışta, 18 kilometre uzaklıktaki Bozdağ’ın karlı zirvesi ilgimiz çekti. Bozdağ’ın merkezine girdiğimizde çok şaşırdık. Çünkü ortalıkta kimsecikler yoktu. Cumartesi günleri gelen gidenin olmadığını, pazarları ise yoğun bir ilginin bulunduğunu öğrendik. Yolların açık olmasından faydalanıp zirveye ulaştık. Burada da birkaç araç vardı, araçlarda bulunanlar da yol kenarında mangallarında pişirdiklerini atıştırıyorlardı. Hava kararmaya ve soğuk artmaya başlayınca yoğunlaşan sis tabakasını da seyrederek, belediye fırınından nohut maya ekmeği, bakkaldan Bozdağ helvası aldık ve İzmir’e doğru yola koyulduk.

Beydağ Barajı su tutmaya başlamış. Bu baraj bölgenin cansuyu olacak ve gelecek yıllarda tarımın verimini artıracak

Beydağ Barajının su tutmasıyla birlikte vatandaşlar kavak ağaçlarını kesecek zaman bulamamışlar

Beydağ'ın cumbalı evlerinden geriye kalanlardan bir tanesi daha..

Bozdağ taşevleriyle biliniyor. Bu taş evlerin pencerelerinin önüne yerleştirilen mevsim çiçekleri taş eve farklı bir güzellik katmış

Bozdağ ve çevresinde akşam saatlerinde sis oturuyor ve ortaya böyle bir görüntü çıkıyor

Kaymakçı Köyü'nden Bozdağ muhteşem görünüyor

Kuyucak'tan Bozdağ'a kadar uzanan yolculuğumuz sırasında bağ evleri önlerinde rengarenk jeepler ilgimizi çekti